30.3.2015

Estepona - Gibraltar

Kolmas päivä

Herättiin Esteponan mukavassa satamassa aamulla ilman stressiä ja huolia. Ihanaa, kun ollaan lomalla! Aurinko paistaa ja aamupuuro on valmiina. Juteltiin aamiaisella päivän ohjelmasta ja sovittiin, että yhdeltätoista lähdetään satamasta kohti Gibraltaria.
Lähdettiin aamukävelylle vanhaa kaupunkia ja kaunista rantaa katsomaan. Ihana hiekkaranta, kaunis rantakatu ja aivan vertaansa vailla olevat vanhan kaupungin kujat. Jokainen kuja oli kauniisti koristeltu. Valkoisten talojen seinille oli ripustettu kukkaruukkuja, joissa komeili pelargoniat ja jokaisella kadulla oli oma kukkaruukun väri. Vanhaa kaupunkia koristi pienistä kivistä tehdyt mukulakivetykset, joista muodostui kaduille kauniita kuvioita. Myös takorautaiset ikkunankarmit ja erilaiset portit toivat oman säväyksensä katukuvaan.
Lähellä venesatamaa komeili myös vanha majakka, joka oli kaunis iltavalaistuksessa.
Täytyy kyllä sanoa, että Estepona teki vaikutuksen meihin kaikkiin. Sataman suihkutilatkin olivat aivan ensiluokkaiset, lämmintä vettä riitti ja kaikki oli siistiä.

Sitten matkamme kohti Gibralttaria alkoi. Seilasimme aluksi ihan hyvällä tuulella ja meillä oli kolme purjetta ylhäällä, matka alkoi kivasti. Sitten tuuli muuttui taas täysin vastatuuleksi, aivan kuten viimeksikin. Nyt oli vain jaksettava. Yritimme käyttää tuulesta kaikken minkä voimme ja muutimme kurssia sen mukaan. Aallokko kävi yhä korkeammaksi ja ajoimme koneella eteenpäin. Jokainen aalto vei matkavauhtiamme ja aina välillä saimme hieman tuulta purjeisiin. Päivä aikana pari miehistön jäsentä otti pienet nokkaunet ja vuorotellen ohjasimme venettä. Atte yritti kalastaa ja saikin aikamoisen vonkaleen! Atte bongasi mereltä yksin vaeltavan flendarin ja siitäkös koko meidän nelihenkinen miehistö sitten riemastuikin :) Vene ohjattiin flendarin luokse ja miehet kurkottavat aidan yli venehaka ja virveli kädessä. Touhu oli aikamoista! Ensin saatiin flendarista ote haalla ja melkein nostettua saalis veneeseen, mutta ote lipesi ja flendari tippui takaisin aallokoon. Onneksi Aten virvelin koukku jäi kiinni flendarin naruun ja näin oli saalis taas koukussa. Käytimme niin sanottua väsyttämistekniikkaa, sillä flendari roikkui perässämme monta metriä, kunnes saimme sen lopulta nostettua veneeseen. Nyt on yksi flendari lisää. Niitä kun tuppaa häviämään aina välillä!
Gibraltarin salmi alkoi pikkuhiljaa lähestyä ja sen lähettyvillä olevat rahtilaivat odottivat rahtiaan ankkureissa. Me suunnistimme purjeveneellä suurten rahtilaivojen välistä kryssimällä vastatuuleen ja pikkuhiljaa niemi alkoi olla kohdallamme. Sitten alkoi kunnon myrsky. Tuulta ja vaahtopäitä suoraan Atlantilta. Siinä me sitten kryssimällä yritimme päästä niemestä ohi, jotta pääsisimme kaupungin satamaan. Tämä oli ensimmäinen myrskymme merellä ja se oli hieno kokemus, mutta helppoa se ei kyllä ollut. Onneksi meillä oli hyvä kapteeni ja miehistö teki hienosti hommia!

Neljäs päivä
Nukuttiin pitkään aamulla ja herättiin vasta kun mieli teki. Aamiainen yhdessä ja sitten kaikilla oli vapaa-aikaa, oikeastaan koko päivä. Oli hauskaa, kuinka kaikki teki hieman omia juttuja ja sitten tehtiin jotain yhteisiä venehommia, kuten rikkoutuneen vinssin korjaus ja muuta sellaista. Meitä on kolme miestä ja yksi nainen. Hommat on jaettu tasan kaikille, mutta kyllä jutut menee helposti niin, että miehet tekee noi raskaammat jutut ja nainen hoitaa mieluummin keittiötä :) Jokainen saa tehdä sellaisia asioita, mitä haluaa. Kaikki tehtävät hommat tuodaan esille ja jokainen saa oikeestaan valita, että mitä haluais tehä. Kyllä tää vene on pieni kotitalous ja miehistö pientä perhettä.
Päivällä yks kiva nuori saksalainen reppureissari kävi kyselemässä kyytiä Välimerelle, mutta sen harmiksi me oltiin just lähdössä. Seuraavaksi määränpäänä onkin Espanjan rannikko ja siitä edelleen Portugali.
Gibraltarin Salmella oli kyllä ihan mahtavaa tänään! Käytiin iltapäivällä kävelemässä monta tuntia vuorella. Mentiin ensin rinnehissillä ylös ja sielä käveltiin ihan vuoren eteläiseen päähän, josta suunnattiin kohti pohjoista kukkulaa. Kummassakin päässä oli luolat, joihin oli sisäänpääsymaksut sekä aukioloajat. Jätimme menemättä luolaan, sillä päiväbudjettimme ei ihan ollut samassa suhteessa sisäänpääsymaksujen kanssa ja olimme liikkeellä sen verran iltapäivästä, ettemme olisi enää ehtineet tutustumaan niihin kunnolla. Näimme kuitenkin kuvia isosta eteläisen kärjen luolasta, joka oli muunnettu konserttisaliksi. Kaikista parasta oli maisemat, jotka olivat sanoinkuvailemattoman kauniit. Näimme vuoren rinteillä kävellessämme apinoita, perhosia, sisiliskoja ja lokkeja. Afrikan vuoret olivat sumun ja pilvien syleilyssä ja meri näytti ihanalta. Koko päivän aurinko paistoi pilvettömältä taivaalta ja lämpötila oli varmasti ainakin +25C.