14.5.2015

L'Aber-Wrac'h - Alderney - Cherbourg

Neljäskymmenes päivä 3.5.
Aamulla käytiin hakemassa tuoretta patonkia ja lähdettiin taas matkaan, kohti yöpurjehdusta. Siinä se päivä menikin, ihan perussettiä. Oltiin vähän väsyneitä, mutta täysin tottuneita uuteen nelituntiseen elämän rytmiin. Suvin matkapahoinvoinnit loppu, kun vähän fiksailtiin normaaleja päivärutiineja ja nyt matka taittuu aika leppoisasti. Sataa ja lämpötila on +14 astetta.

Neljäskymmenesyhdes päivä 4.5.
Aurinko nousee jo kuudelta ja matkaa on vielä jonkun verran määränpäähän. VHF:n säätiedotuksissa tuli myrskyvaroitus ja meidän kummatkin navigaattorit sumeni samaan aikaan, eikä saatu niitä toimimaan. Päädyttiin vaihtoehtoiseen ratkaisuun ja rantauduttiin läheiselle Alderneyn saarelle. Käytiin kaupungilla juomassa oluet, jotta saatiin netistä katsottua säätiedot ja päätettiin jatkaa matkaa. Alderneyn saari oli muuten kiva, mutta sielä oli vain poijupaikkoja, niin ei viittitty jäädä sinne kovan myrskyn ajaksi. Navigaattoritkin toimi, kun lähdettiin muutaman tunnin legille kohti Cherbourgia. Aluksi oli ihan hyvä ilma, mutta sitten alkoi sataa ja tuulla päin pläsiä ja vastaan tulevat aallot heittelivät venettä. Sisulla ja tarmolla pari tuntia hyisevässä kaatosateessa ja aaltojen temmellyksessä, jonka jälkeen pääsimme sataman suojiin yltyvältä myskyltä. Tuulta 30m/s ja kaatosadetta. 

Neljäskymmeneskahdes päivä 5.5.
Nukuttiin ihanan pitkään ja nautiskeltiin vapaapäivästä täysin rinnoin. Otettiin Aten kanssa reput selkään ja lähdettiin talsimaan kaupungille. Nähtiin paljon leipomoita, lihamyymälöitä ja olutmestoja. Etsimämme ranskalainen viihtyisä kahvila jäi kuitenkin löytämättä, joten päädyimme pitämään picnikiä puistoon. 
Suvi sammahti jo seitsemän aikaan ruokalevolle ja jäi untenmaille muiden suunnatessa keilahallille viettämään iltaa.

Neljäskymmeneskolmas päivä 6.5.
Nukuttiinpas pitkään taas tänään ja herättiin aamiaiselle vasta kahdentoista aikaan. Lagailtiin ja käytiin sataman suihkussa. Talsittiin kaupungilla ja löydettiin vanhan luostarin rauniot, jotka oli eristetty korkein sähköaidoin. Netti ei juurikaan toimi, vaikka tää onkin iso ja tunnettu satama. Täältä se Titanickin kuulemma aikanaan jatkoi matkaansa Atlantille.. Niin luettiin turistioppaasta. Toukokuun alussa alko high season satamamaksuissa eli nyt on kaks kertaa kalliimpaa, kun mitä on ollu tähän asti. Tän sataman maksu per yö on n. 46€. 

Neljäskymmenesneljäs päivä 7.5.
Aamulla herätys kuudelta ja lähtö merelle kohti yöpurjehdusta. Herättiin Aten kanssa auttamaan lähdössä ja sitte päästiin takas nukkumaan neljäks tunniks. Päivä meni koneella ajaessa ja meri tuntu tosi tylsältä vuororovesivirtoineen. Nyt on matkanteko monimutkaistunut mukavasti, kun ennen riitti sää- ja tuulikarttojen katselu, niin nyt pitää ottaa huomioon myös merivirrat ja lasku/nousuvesi. Voi olla, että sataa ja tuulee yhdestä suunnasta, maininki tulee toisesta suunnasta ja merivirrat kolmannesta suunnasta. Välillä pusketaan eteenpäin oikein kunnolla vastatuuleen, aallokkoon ja merivirtaan, kun taas toisena hetkenä matkanteko taittuu lähes itsestään. 
Täällä Englannin kanaalissa kuuluu sekä Englannin että Ranskan merivartiosto VHF:stä. Meitä käytiin jo kertaalleen pälyilemässä helikopterista Ranskan puolella. Helikopteri lensi muutaman kierroksen veneemme ympäri ja lähti takaisin rannikolle. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti