29.6.2015

Koh Chang

Kahdeksaskymmenes päivä 12.6.
Lähdettiin kävelemään vesiputoukselle ja ku päästiin sinne se oli jo ihan täynnä paikallisia lomalaisia. Luonnonpuistoon maksoi 200bht per nuppi turistilta ja paikallisille 60bht, ryöstö hinnasta yli päästyämme ostimme liput ja kävimme katsomassa vesiputousta. Putous oli näkemisen arvoinen vaikkakin aika pieni (saaren suurin), siellä pääsi uimaan ja katselemaan kuinka kalat yrittivät nousta ylemmäs vesiputouksen tekemään isoon altaaseen. Nuoret paikalliset uivat altaassa farkut jalassa. Atte hyppäs veteen ja ui hetken ja kun oli nuosemassa meinasi tulla kiire, kun pienet kalat tuli näykkimään joka puolelta. Ilmeisesti ne oli samoja kaloja joita "kalahieronta" paikoissa käytetään. Päivän päätteeksi käytiin rannalla, kun lähdettiin takaisin hotellille päätettiin käydä piipahtamassa matkan varrella olevassa sukelluskoulussa. Käytiin kyselemässä hintoja ja onko suomenkielistä opetusta saatavilla ja iloksemme yhdellä puhelin soitolla selvisi, että sukellusopettaja asui samassa hotellissa kanssamme ja sovimme treffit. Tarkoitus oli harkita sukelluskurssia jossain vaiheessa matkaa ja halusimme vain keskustella sukeltamisesta ammattilaisen kanssa. Saimme Padin kirjan lainaan, että voimme selata sitä läpi ja fundeerata.

Kahdeksaskymmenesensimmäinen - Kahdeksaskymmenestoinen päivä 13.6.- 14.6.
Hengailtiin hotlan altaalla ja pelattiin biljardia. Keskusteltiin sukeltamisesta, luettiin padin kirjaa ja otettiin vaan rennosti. Illalla päästiin saunaan ja vaikka ulkona oli lähemmäs kolmekymmentä astetta lämmintä niin sauna teki todella hyvää. Seuraavana päivänä sama kaava eli poolille ja käytiin resortilla syömässä. Hotellin väki lähti pelaamaan rantapalloa ja Atte lähti messiin, vaikka Suvi oli vielä vähän kipeä. Oli mahtavaa pelata pitkästä aikaa. Pelin jälkeen päästiin vielä saunaan. Ihanaa! Saatiin sukellus opettajalta vielä toinen kirja ja sovittiin, että jos Suvi paranee niin sukeltamaan lähdetään.

Kahdeksaskymmeneskolmas päivä 15.6.
Lähdettiin hotellilta ja Suvi voi jo paremmin, joten päätettiin kävellä seuraavaan paikkaan. Matkaa kertyi seitsemän kilometriä ennen kuin seuraava meidän hintatason bungalowi löytyi, ei mikään ihmeellinen, mutta ihan rannassa. Moneen kertaan matkalla meille kerrottiin ettei niin halvalla löydy majoitusta koko saarelta, vaikka samalla hinnalla oltiin monta kertaa jo majoituttu. Laittoi hymyilyttämää. Majoitus oli sen verran simppeli ettei siellä oltu kuin yksi yö. Illalla oltiin innoissamme lähellä olevasta isosta marketista ja mietittiin mitä kaikkea sieltä saisikaan. Pelkkien kioskien jälkeen valikoima olisi varmaan mahtava. Päästiin kauppaan ja oltiin erittäin pettyneitä, koska sieltä ei saanut juuri mitään. Leipää ei löytynyt ja koko valikoima oli tosi suppea.

Kahdeksaskymmenesneljäs päivä 16.6.
Lähdettiin taas matkaan ja löydettiin mahtava mesta White Sand Beachin alkupäästä. Saatiin varmaan koko mestan paras bungalowi pilkkahintaan. Siellä oli riippukeinu ja viritettiin toinen siihen viereen, luettiin sukelluskirjoja ja käytiin illan tuntumassa syömässä rannalla (ruoka oli ensimmäistä kertaa välttävää). Illalla alkoi jännittää eka allasharjoituspäivä, joka olisi huomenna.