5.7.2015

Siem Reap

Yhdeksäskymmenesensimmäinen päivä 23.6.
Rankan päivän jälkeen uni teki terää ja hotellilta saatu aamupala paransi oloa huomattavasti. Käytiin katsastamassa uus kaupunki ja huomattiin, että dollarit piti mielessä muuttaa takas eurojen sijaan bateiks et sai jonkun kuvan et paljon mikäkin maksaa. Hieman skeptisen ekan päivän jälkeen oli aika sekasin, että bateja, rielejä, euroja ja dollareita eli mitä se ruoka nyt maksoi? Syötiin illallinen uusien ystäviemme kanssa ja taas oli yksi päivä pulkassa. Ruoka oli aikalailla saman hintasta ku Thaimaassa. Thaikuissa syötiin usein joku vähän alle 100 batia annos ja se ois vähän vajaat kolme euroo ja saman verran tääläkin maksaa monessa paikassa ruoka. Olut on sentään pikkasen halvempaa :)

Yhdeksäskymmenestoinen päivä 24.6.
Tänään käytiin mystisillä ja puhuttelevilla temppeleillä Angkorissa. Otettiin minibussi meidän uusien kanadalaisten frendien kanssa ja saatiin hyvä diili, johon sisältyi opas ja kyyditykset hotellilta kolmeen isoimpaan kohteeseen. Näimme mahtavat temppelit ja oppaamme kertoi paljon paikkojen historiasta, joka oli huomattavasti parempi kuin se, että olisi itse mennyt sinne palloilemaan ja ollut tietämätön kaikesta mitä opas kertoi. Jokaiseen temppeliin liittyi hienoja yksityiskohtia ja tarinoita.
Kuvia löytyy Runawayn facebookista (Runaway around the world).
Illalla oltiin taas rättiväsyneitä päivän infopläjäyksestä ja mentiin raflaan syömään kunnon safkat. Illalla sato ihan kunnolla taas vettä, kun nyt on tää sadekausi. Onneks kuitenki päivällä on yleensä aurinkoista ja puolpilvistä ja lämpöä sen joku 30 astetta.

Yhdeksäskymmeneskolmas päivä 25.6.
Vietettiin aamu ystäviemme kanssa poolilla, jonka jälkeen lähdettiin halvan majapaikan metsästykseen. Katottiin netistä pari vaihtoehtoa ja painuttiin paikan päälle katsastamaan. Guesthousien hintapyynti oli netissä dollarin tai kaks halvempi kuin paikan päällä. Normi tinkaamisella jo sovittu hinta nous, kun esimerkiks piti kuumaa vettä saada, mikä nyt on aika päivän selvää jos sellanen laite on seinässä. Jatkettiin vähän syrjäsemmälle puolelle kaupunkia ja löydettiin hyvä paikka, saatiin hinta mieleiseks ja otettiin siitä sitte pari yötä. Käytiin illalla baarikadulla syömässä ja juomassa muutamat oluet. Nähtiin myös hieno elegantti apsara-tanssiesitys, joka oli ehdottomasti näkemisen arvoinen. Nyt ku on ollu muutaman päivän tässä kaupungissa ni osaa jo keskustassa kävellä muistin varassa ja viihdytään paljon paremmin ku aluks. Jotenki oli sellanen fiilis, että ekaks ärsytti kaiken maailman kaupustelijat ja tuktuk kuskit, pahat hajut ja köyhyys. Nyt sietää kaupungin "huonoja puolia" jo paremmin ja osaa naatiskellakkin. Mut kyllä nää kaupungit on aika täynnä kaikenlaista roinaa sun muuta. Maaseudulla viihtyis ehkä paremmin :)

Yhdeksäskymmenesneljäs päivä 26.6.
Käytiin aamulla vuokraamassa fillarit dollarin per nuppi ja lähdettiin sotkemaan temppeleille. Ostettiin eväät paikallisesta marketista, eli kiskan kokosesta kaupasta. Käytiin Angkor Tombilla, jonka jälkeen mentiin aamupalalle elefanttiterassin viereiselle pikku temppelille. Kun oltiin saatu syötyä niin paikallinen mies ajoi skootterilla ohi ja kutsui meidät juomaan olutta seuraavalle temppelille. Mietittin hetki ja todettiin, että mikäs siinä, kun kiire ei ollut. Höpöteltiin miehen ja hänen veljensä kanssa tovi ja juotiin oluita pikkuhiljaa. Oltiin hitusen varuillamme, koska olihan se nyt vähän epäilyttävää, että joku tarjoo siinä kohtaa ilmasta kaljaa. Paikalle asteli temppeleiden työntekijä ja samassa mieleen hiipi, ettei vaan olisi taas joku turistikusetus ja kohta vaadittaisiin rahaa luvattomasta kaljottelusta tai jostain vastaavasta. Homma lähtikin ihan eri suuntaan, kun pelkkää kmeriä puhuva työntekijä sanoi paikallisille tyypeille, ettei turistit ja paikalliset saa juoda samassa seurueessa mahdollisten kusettajien takia. Kaveri siis tulikin pitämään huolta meistä, aika siistiä. Todettiin ettei siinä mitään, kiitettiin oluista ja jatkettiin matkaa. Nähtiin yksi isoimmista temppeleistä Preah Khan ja ihailtiin sen mahtavaa olemusta ja loputtoman pitkän tuntuisia sokkeloisia käytäviä. Illalla pyöräiltiin vielä syömään kaupungin "paremmalle" puolelle ja syötyämme vietiin pyörät takaisin ja painuttiin nukkumaan. Pyörien palautusaika oli yhdeksään mennessä ja oltiin minuuttia vaille yheksää niitä palauttamassa.

Yhdeksäskymmenesviides päivä 27.6.
Sovittiin edellisenä iltana, että joko lähdetään temppeleille tai hoidetaan blogi ja kuvat koneelta ajan tasalle. No aamulla todettiin, että datailu vie tänään koko päivän ja mitään muuta ei tehty kuin järjesteltiin kuvia ja kirjoitettiin blogia, joka oli jäänyt hiukan vähemmälle huomiolle. Käytiin hakemassa viereisestä kauppa/ ravintola/ guesthousesta takeawayt ja muuta tarpeellista. Muuten ei poistuttu huoneesta koko päivänä. Menee niin nopeesti aika ku tuijottaa ruutua. Mut oli kiva kattoo kuvia ja tajuta, että ollanhan me oltu aika kivoissa paikoissa ja monessa maassakin jo! Kyllä kannatti lähtee matkalle ;)